Digital innehållsstrategi
- —Scope, mätpunkter och mål
- —Målgrupper och användarbeteenden
- —Modeller, arbetssätt och generativ AI

Denna kurs ger dig verktygen du behöver för att skapa en strategi som både möter användarnas behov och uppnår organisationens mål. Du kommer att lämna kursen med grunden till en strategi baserat på din egen verksamhets behov och förutsättningar.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 14 mars
- Start
- Tisdag 1 april
- Slut
- Tisdag 6 maj
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
På denna kurs kommer du få de verktyg du behöver för att skapa en effektiv digital innehållsstrategi.
Vi börjar med att lägga grunden och du får göra en audit och enkel konkurrentanalys med hjälp av generativ AI.
En UX-writer delar med sig av vinsterna med att arbeta användarcentrerat och du får prova på att göra ett användningstest under vår andra träff. Vi går även igenom hur du kan skapa en enkel och användbar tonalitetsguide.
I mitten av kursen tittar vi närmare på vad vi vet om våra befintliga besökare och hur vi håller våra stakeholders engagerade. Alla får testa att bygga en dashboard i Looker Studio.
På vår fjärde lektion jobbar vi med att utöka målgrupper och utforska nya kanaler och slutligen skapar vi projektplaner, kommunikationsplaner och tränar på att presentera och förankra våra strategier.
Målet är att du ska ha kunskap att utveckla strategier under många år framåt, i det föränderliga digitala landskap vi lever i. Du får även metoder och träning på att presentera och förankra din strategi hos kollegor eller ledningsgrupp, en nyckel för att få resurserna att omsätta strategin i verklighet.
Det här får du
- Sätta scope och välja mätpunkter.
- Användarcentrerat arbetssätt (UX och användningstester).
- Metoder för att hitta nya användare i rätt kanaler.
- Använda generativ AI som bollplank och verktyg.
- Beprövade modeller och arbetssätt.
- Framgångsfaktorer och vikten av intern förankring.
- Uppföljning och rapportering, skapa din egen dashboard i Looker Studio.
Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör.
För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 14 mars
- Start
- Tisdag 1 april
- Slut
- Tisdag 6 maj
- Lektionstid
- 20 timmar
- Egenstudier
- Ca 5 timmar per vecka
- Kursdatum
Tisdagarna 1/4, 8/4, 22/4, 29/4 och 6/5 kl 13-17
Behöver jag några förkunskaper?
För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig

Lisa Bydler
Konsult på Curious Mind
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Anton lärde sig hur små justeringar kan göra stor skillnad
Anton Peterson jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank. I februari gick han Digital spridnings- och kanalstrategi.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.
Per fick ökad förståelse för hela kundresan
Per Norell har arbetat inom retail i många år. I höstas gick han kursen Digital försäljning med fokus på e-handel för att täppa till kunskapshålen.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
