Datadriven marknadsföring Start
- —Kartläggning av kundresor
- —Målsättningar och KPI:er
- —Resultatinriktad annonsering

Är du nyfiken på att arbeta datadrivet och målinriktat? Har du hört talas om begrepp som growth- och performance marketing, och vill förstå vad det innebär? Då är den här kursen för dig!
- Format
- Kvällstid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 22 000 SEK (exkl. moms)27 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 24 februari
- Start
- Tisdag 4 mars
- Slut
- Onsdag 14 maj
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
På den här introduktionskursen kommer du att dyka in i världen av datadriven marknadsföring och lära dig hur du använder data för att fatta strategiska beslut, optimera kampanjer och maximera ett företags- eller organisations marknadsföringsresultat.
Kursen ger dig grunderna inom datadriven marknadsföring samt den kunskap och verktyg du behöver för att fortsätta utforska världen av marknadsföring där resultat och effekt står i fokus. Tillsammans med yrkesverksamma föreläsare går vi igenom dessa frågor och lär ut verktyg för att lyckas.
Du kommer med hjälp av teori och modeller, verkliga fallstudier och praktiska övningar guidas genom kursens olika ämnesområden. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett förbestämt projektcase som pågår under kursens gång. Vid kursens slut hålls en presentation av arbetet.
Det här får du
- Målsättningar och KPI:er - vad är viktigt?
- Mätning, uppföljning och rapportering. Hur går du tillväga för att följa upp och utvärdera resultatet?
- Kartläggning av kundresan. Analysera och lär dig förstå din målgrupp för bättre målgruppsprecision.
- Kampanj- och contentplanering
- Sociala medier och resultatinriktad annonsering
- Sökordsanalys, SEO & SEM
- Webbanalys och utveckling av analytiskt mindset
- Framtiden för datadriven marknadsföring: Trender och utmaningar
Startkursen i datadriven marknadsföring vänder sig till dig som vill ta ditt första steg mot att lära dig mer om data, uppföljning och analys kopplad till marknadsföring. Du ska ha ett intresse för att sätta upp mål, analysera, mäta och att vilja arbeta datadrivet. Kursen kräver inga formella förkunskaper.
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Start
- Format
- Kvällstid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 22 000 SEK (exkl. moms)27 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 24 februari
- Start
- Tisdag 4 mars
- Slut
- Onsdag 14 maj
- Lektionstid
- 25 timmar
- Egenstudier
- 1-3 timmar/vecka
- Kursdatum
Kursstart, som är gemensam med övriga startkurser är på tisdagen den 4/3 kl 17.30-20.30 i vår Aula på plan 1.
Därefter är kursen på följande onsdagar: 12/3, 19/3, 26/3, 2/4, 9/4, 23/4, 29/4 (OBS TISDAG), 7/5 samt den 14/5 kl 18.00-20.30 på Berghs.
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha ett intresse för att sätta upp mål, analysera, mäta och att vilja arbeta datadrivet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kursansvarig

Ignacio Varas
Player Growth Manager på Avalanche Studios.
Relaterade artiklar
5 tips på hur du tar datadrivna beslut inom marknadsföring
Ignacio Varas är kursansvarig för Datadriven marknadsföring Start på Berghs. Här delar han en steg för steg-guide.
Marknadsföringskursen hjälpte Elina in i branschen
Elina Edlund gick distanskursen Marknadsföring Start på Berghs i höstas. Nu ansvarar hon för content- och sociala medier för en restaurang.
Per fick ökad förståelse för hela kundresan
Per Norell har arbetat inom retail i många år. I höstas gick han kursen Digital försäljning med fokus på e-handel för att täppa till kunskapshålen.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
