Social Video
- —Storytelling i det korta formatet
- —Manus, storyboard och idéarbete
- —Ljud, ljus, klippa och redigera
Video har etablerat sig som det mest engagerande innehållet i sociala medier. TikTok definierar spelplanen och övriga plattformar svarar med att lansera nya format och sätt att interagera med sin publik. Parallellt introduceras AI i den kreativa processen vilket förenklar och effektiviserar kommunikatörens vardag.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 2 april 2025
- Slut
- Fredag 4 april 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Det rörliga mediet är oerhört starkt när det används på rätt sätt. Storytelling i de korta formaten utvecklas parallellt med att tekniken för att producera, distribuera och kommunicera video blir alltmer tillgänglig och lättanvänd.
I kursen Social Video får du ta del av senaste trenderna på området samt lära dig hur du kan producera rörligt innehåll för att engagera din målgrupp. Vi lägger stort fokus på storytelling och dramaturgi i det korta formatet för Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och LinkedIn.
På kursen får du lära dig ett arbetsflöde där du producerar innehåll oavsett plattform och format. Hur du förbereder, planerar, genomför och återanvänder material så det passar både det vertikala formatet som Reels, Stories och TikTok samt för det horisontella formatet på bl.a. YouTube. Vi går igenom grunderna i visuellt berättande, AI som stöd i den kreativa processen, ljussättning, ljudupptagning, klippteknik, intervjuteknik, Voice Over, hur du använder musik, skapar animerad text och undertext.
Under kursen kommer du få uppgifter som du planerar och filmar tillsammans med dina kurskamrater och sedan får feedback på. Vi kommer använda AI-verktyg både i planeringsfas och redigeringsfas av din video.
Det här får du
- Storytelling i det korta formatet - påverka, berör och fängsla din målgrupp
- Visuellt berättande – kamerahantering för att skapa fängslande innehåll
- Manus, storyboard, idéarbete med stöd av AI-verktyg
- Prata framför kameran – Intervju, manus eller Voice Over – vad funkar bäst?
- Ljud – bra ljud är viktigare än bra bild
- Ljuset – skapa rätt stämning med ljuset
- Postproduktion - Klippa och redigera din film för att få fram ditt budskap
Max antal deltagare
Vi tar endast emot 14 deltagare på denna kurs.
Kursen vänder sig till dig som vill lära mer om hur du kan skapa video för sociala medier. Vare sig du filmar själv eller vill bli en skicklig beställare kommer du lära dig hur video kan engagera och driva trafik till hemsida eller olika kampanjer. Efter kursen kommer du vara en stjärna på att producera rörligt innehåll på din arbetsplats. Kunskap som kommer göra dig eftertraktad!
Under kursen kommer vi lära ut ett mobilt arbetsflöde samt ge förslag på kompletterande utrustning som underlättar kreativa kamerarörelser, ljussättning och ljudupptagning.
På kursen kommer vi använda redigeringsverktyget Adobe Premiere Rush för mobilen samt ChatGPT i idé och manusarbetet. Ladda gärna ner och bekanta dig med programmen samt din mobils filmkamera i god tid före kursen. Vi kommer även att visa andra verktyg där du skapar film direkt i sociala medie appar såsom TikTok och Instagram.
Om du har vana att filma och redigera med annan kamera eller programvara går det utmärkt att ta med det till kursen.
- Ämne
- Kreativitet & design
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 2 april 2025
- Slut
- Fredag 4 april 2025
- Lektionstid
- 20 timmar
- Egenstudier
- Ca 5-10 timmar
- Kursdatum
Onsdag den 2/4, torsdag den 3/4 och fredag den 4/4, kl 9.00-17.00 (fredag avslutas kl 16.00).
Behöver jag några förkunskaper?
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor
Tillkommande kostnader
Kamera: Tag med mobil eller systemkamera med filmfunktion. Tag även med eventuella tillbehör till din kamera.
Redigeringsprogram: Om du redan idag redigerar film tag med den programvara du använder.
Om du ska börja redigera film och vill arbeta helt mobilt rekommenderar vi appen Clipsk eller Adobe Rush för iPhone och Adobe Rush för Android.
Om du ska börja redigera film och vill arbeta på din dator rekommenderar vi Premiere Pro CC (PC och Mac) eller Final Cut Pro X (Mac).
Ladda ned och bekanta dig med det program du skall redigera med i god tid före kursen.
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Anders J Larsson
AI-Konsult och filmare på produktionsbolaget Anders och Mia.
Anders leder även kurserna AI för framtidens ledare och AI i kreativa processer.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Frida jobbar med film i sociala medier
Pandemin fick Frida Hallström att byta karriärbana. Här delar hon med sig av insikter och lärdomar, berättar om sitt företag och kursen Social Video.
Musikalstjärnan vågade ta steget
Musikalartisten Viktoria Tocca har spelat huvudrollen i The Phantom of the Opera, Broarna i Madison County och Evita.
Intensivkursen Social Video passade företagaren Patricia perfekt
Patricia Holmén bor i Visby och driver två företag.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!