Kurser

Strategisk hållbarhets­kommunikation

  • Omvärldsanalys
  • Internt arbete och struktur
  • Modeller och verktyg

Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
28 000 SEK (exkl. moms)
35 000 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Onsdag 9 april 2025
Slut
Fredag 11 april 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Hållbarhet som begrepp finns överallt idag – i tidningar, på tv, online och framförallt i människors huvuden. Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att nu bli mer och mer integrerat. Som företag måste ni idag förstå denna utveckling och kunna hantera det utifrån er unika situation.

Kursen utgår från tre olika delar. Till att börja med utvecklingen i omvärlden som driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på ert varumärke. Därefter människans sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som ni måste förändra. Den tredje och största delen handlar om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Hur du engagerar människor och inte minst får dem att förstå vad ni gör samt varför ni är så bra på det.

Vi går igenom verktyg för att analysera det som mest påverkar företaget, vilka intressenter som är mest relevanta samt vilka risker och möjligheter detta medför avseende varumärke och kommunikation. Du lär dig modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut men också hur ni ska arbeta internt på ert företag. Mest tid läggs på att lära dig vad som ska kommuniceras och hur du ska gå tillväga för att få störst effekt.

Det här får du

  • Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
  • Omvärldsanalys – risker och möjligheter för varumärket
  • Intressenter – krav och förväntningar på företaget
  • Hållbarhet i varumärkeskontexten – den unika betydelsen för varje varumärke
  • Internt arbete och struktur för hållbarhets­kommunikation
  • Modeller och verktyg för hållbarhets­kommunikation med bas i varumärket

Kursen riktar sig till dig som är kommunikatör, PR-ansvarig, projektledare, marknadsansvarig eller liknande och ska börja/har börjat arbeta med hållbarhet på ditt företag och behöver nå ut med kommunikation av just det.

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
28 000 SEK (exkl. moms)
35 000 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Onsdag 9 april 2025
Slut
Fredag 11 april 2025
Lektionstid
18 timmar
Egenstudier
Ca 2-3 timmar
Kursdatum

Onsdag 9/4, torsdag 10/4 och fredag 11/4 kl 09.00-16.00

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Kursansvarig

erik-heden-berghs

Erik Elvingsson Hedén

Managing Director och grundare, SB Insight.

Tidigare kursdeltagare

En fantastiskt bra kurs med en suverän föreläsare; Erik Elvingsson Hedén

Full koncentration i tre dagar för jag ville inte missa någonting. Teorier, undersökningar, aktuella exempel kring företags kommunikation/marknadsföring varvades med en smart tolvstegsmodell som jag kan ha direkt nytta av för att strukturera arbetet kring vår hållbarhets­kommunikation. Berghs levererar alltid!

Annika Westerberg
Kommunikatör
VafabMiljö Kommunalförbund
Annika.Westerberg

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel