Strategisk hållbarhetskommunikation
- —Omvärldsanalys
- —Internt arbete och struktur
- —Modeller och verktyg
Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 9 april 2025
- Slut
- Fredag 11 april 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Hållbarhet som begrepp finns överallt idag – i tidningar, på tv, online och framförallt i människors huvuden. Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att nu bli mer och mer integrerat. Som företag måste ni idag förstå denna utveckling och kunna hantera det utifrån er unika situation.
Kursen utgår från tre olika delar. Till att börja med utvecklingen i omvärlden som driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på ert varumärke. Därefter människans sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som ni måste förändra. Den tredje och största delen handlar om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Hur du engagerar människor och inte minst får dem att förstå vad ni gör samt varför ni är så bra på det.
Vi går igenom verktyg för att analysera det som mest påverkar företaget, vilka intressenter som är mest relevanta samt vilka risker och möjligheter detta medför avseende varumärke och kommunikation. Du lär dig modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut men också hur ni ska arbeta internt på ert företag. Mest tid läggs på att lära dig vad som ska kommuniceras och hur du ska gå tillväga för att få störst effekt.
Det här får du
- Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
- Omvärldsanalys – risker och möjligheter för varumärket
- Intressenter – krav och förväntningar på företaget
- Hållbarhet i varumärkeskontexten – den unika betydelsen för varje varumärke
- Internt arbete och struktur för hållbarhetskommunikation
- Modeller och verktyg för hållbarhetskommunikation med bas i varumärket
Kursen riktar sig till dig som är kommunikatör, PR-ansvarig, projektledare, marknadsansvarig eller liknande och ska börja/har börjat arbeta med hållbarhet på ditt företag och behöver nå ut med kommunikation av just det.
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 9 april 2025
- Slut
- Fredag 11 april 2025
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 2-3 timmar
- Kursdatum
Onsdag 9/4, torsdag 10/4 och fredag 11/4 kl 09.00-16.00
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Erik Elvingsson Hedén
Managing Director och grundare, SB Insight.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Sanna fick snabbt användning av intensivkursen
Sanna Rosell jobbar med kommunikation och destinationsmarknadsföring på Örebrokompaniet.
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.
William använder dagligen lärdomarna från kurserna
William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!