Strategisk kommunikation
Strategisk kommunikation är ett ettårigt program för dig som älskar problemlösning och som vill lära dig hur starka varumärken och kommunikationskoncept skapas och förvaltas. Utbildningen passar dig som är nyfiken på människor och omvärlden, och som tycker om att analysera saker och dra slutsatser baserat på det. Vi ägnar oss mycket åt research och att verkligen förstå olika utmaningar på djupet, så att vi som strateger kan komma fram till smarta, kreativa lösningar på riktiga problem.
- Ansök senast
- 15 april 2025
- Start
- 11 augusti 2025
- Slut
- 29 maj 2026
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 169 000 kronor Finansiera med CSN
- Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms
Just nu kan du inte ansöka
Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?
Om utbildningen
Under ditt år på programmet lär du dig att analysera omvärlden och hur den påverkar och skapar förutsättningar för varumärken. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för varumärken i verklighetsnära projekt. Vi jobbar med att förstå affären, definiera problemet och ställer ofta frågan “varför?“ för att kunna skapa effekt genom kommunikation. Under året arbetar vi intensivt med affärsinnovation, research, data, analys och insikter för att kunna jobba fram strategier för varumärken i olika typer av branscher.
Du bygger upp en grund och vässar ditt sätt att tänka strategiskt och göra kvantitativ och kvalitativ research, för att kunna omvandla din analys till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta kommunikationsidéer. Samtidigt utvecklar du din kreativa förmåga när vi jobbar med idéarbete, copywriting och visuell kommunikation. Du lär dig också grunderna i projektledning – hur du tar dig an problem och möjligheter hela vägen från uppstart fram till lösning och genomförande.
Vi håller koll på aktuella och kommande trender för att förstå vad som påverkar hur människor beter sig. Därför jobbar vi ibland väldigt brett och ibland väldigt smalt, och inspireras gärna av psykologi och populärkultur.
I programmet ingår en praktikperiod och under dessa veckor kommer du att lära dig ännu mer om vad strategisk kommunikation innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Programmet innehåller
- Affärsinnovation
- Varumärkesstrategi
- Strategiskt analysarbete
- Kanalstrategi
- Copywriting och visuell kommunikation
- Strategisk projektledning
- Strategi och planning
- Juridik
- Argumentation och retorik
- Lärande i Arbete (fem veckors praktikperiod)
- Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner
Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms
Vad innebär jobbet efter examen?
Som strategisk kommunikatör arbetar du med att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden. Du jobbar fram strategier med hjälp av research som ditt främsta verktyg. Du grundar ditt strategiska arbete i data, insikter och omvärldsanalyser och styr varumärket mot affärs- eller kommunikationsmål. Oavsett om du jobbar med långsiktigt varumärkesarbete eller kortare kampanjer ser du till att hålla den strategiska riktningen.
Efter examen kan du till exempel jobba som strategisk kommunikatör, planner, brand manager, projektledare eller brand strategist på reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, PR-byrå, marknadsavdelning eller startups – inom en mängd olika branscher.
Vem borde söka?
Du är både analytisk och kreativt lagd. Du har lätt för att växla mellan olika perspektiv för att se helheten högt ovanifrån och detaljerna på millimeternivå. Omvärlden inspirerar dig dagligen vare sig det gäller kultur, teknik eller ekonomi. Du söker ständigt ny information och kunskap att dela med din omgivning!
Programansvarig
Axel Barvaeus är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk kommunikation och Public Relations. Han har arbetat på olika kommunikations- och PR-byråer sedan 2011, bland annat Wenderfalck och Oh My, och har sin akademiska bakgrund inom retorik och litteraturvetenskap. Just berättande i alla dess former är en inspirationskälla för Axel, och han älskar att vrida och vända på ord för att hitta den kombination som målar precis rätt bild i mottagarens medvetande. På fritiden försvinner Axel gärna ned i bildliga kaninhål på internet.
Så ansöker du till Berghs heltidsprogram
Läs mer- 1.Ladda ner ditt arbetsprov
- 2.Paketera din ansökan
- 3.Skicka in
- 4.Din ansökan behandlas
- 5.Antagningsbesked
Frågor om programmet?
Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Relaterade artiklar
Frida landade jobb på sin praktikplats efter examen
“Jag har alltid varit intresserad av vad som händer i omvärlden, nyfiken på att se saker ur olika perspektiv och därför kändes programmet strategisk kommunikation som ett givet val för mig!
Att söka till Berghs - hur och varför?
Berghs nyckel till framgång är att vi jobbar så nära branschen, speciellt med tanke på valet av föreläsare och deras dagsfärska kunskap.
Följ arbetsgruppens examensprojektsresa för uppdragsgivaren Widerlöv
Det här är den första delen i en artikelserie om Berghs examensprojekt.