Press

Berghs vinnare av Stora Annonsörpriset

VD Camilla Wallander

Efter att ha blivit nominerade både 2013 och 2014 tillsammans med sådana värdiga medtävlanden som Aftonbladet, Youtube och Hyper Island fick Berghs på tisdagen ta emot Stora Annonsörpriset från Sveriges Annonsörer.

tors, 30 apr, 2015, 08:00

Med en motivering som löd: ”Under drygt sju decennier har du släckt massor av kunskapstörst och samtidigt tänt gnistan till inspiration. Med kreativitet och nyfikenhet har du utbildat tiotusentals människor, som tack vare dig satt viktiga avtryck på allt från marknadsavdelningar till reklambyråer” vann Berghs School of Communication Svenska Annonsörpriset. 

Berghs vd Camilla Wallander är mycket stolt över priset, och kommenterar:

- Vi har arbetat hårt på att bredda vårt utbud. Förutom att utbilda blivande och professionella kommunikatörer har vi nu kurser för personer utan förkunskap såväl som kurser för ledare. Vi ser ett stort behov av fler kommunikativa ledare, som kan driva förändringsarbete framåt och involvera sina medarbetare.

Berghs har senaste året förstärkt verklighetskopplingen genom att låta studenterna ta sig an riktiga samhällsproblem som til exempel arbetslöshet, ensamhet och läskunnighet. Genom att addera kommunikation kan problemen lösas och samhället förbättras. I början av året lanserade också Berghs ett Framtidsstipendium tillsammans med Komm och deras medlemsbyråer, för att jobba för en bransch som bättre speglar mångfalden i samhället.

- Vi är naturligtvis både stolta och glada över att vara utsedda bland de aktörer som driver utvecklingen framåt, säger Camilla Wallander.

Berghs har i över 70 år bidragit till att få unga kommunikatörer att hitta sin potential och utvecklas. Utbildningarna har utvecklats över tid baserat på marknadens behov, och under de senare åren har discipliner som PR, digital och planning kompletterat kreatörsutbildningarna. Integrerad kommunikation och yrkesnärhet är ledord. Att examinera "kreativa strateger och strategiska kreatörer" är något mycket viktigt för Berghs. Den som går ut Berghs ska ha en förståelse för affären och företags affärsutmaningar, kombinerat med konceptuellt starka lösningar.

Fakta om Stora Annonsörpriset Stora Annonsörpriset finns till för att premiera en person eller en organisation som har gjort betydelsefull insats för landets annonsörer. Juryn består av Sveriges Annonsörers styrelse.

Tidigare vinnare av Stora Annonsörpriset
2013: Aftonbladet
2012: Reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig
2011: Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors
2010: Nyamko Sabuni
2009: Micael Dahlén
2008: Jonas Birgersson
2007: Pelle Törnberg
2006: Bror Anders Månsson
2005: Birgit Friggebo
2004: Leon Nordin

2003: Jan Stenbeck