Press

Berghs rör sig närmre affären när studenterna startar eget

Tre veckor in på terminen lanserar studenter från Berghs utbildningar Digital Strateg och Digital Kreatör 24 nya företag. Under tre intensiva veckor har de jobbat fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering.

ons, 16 sep, 2015, 11:40

Tre veckor in på terminen lanserar studenter från Berghs utbildningar Digital Strateg och Digital Kreatör 24 nya företag. Under tre intensiva veckor har de jobbat fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering.

- När produktutveckling och kommunikation rör sig allt närmre varandra måste vi hitta nya sätt att lära ut på. Det här är ett steg i den riktningen, där studenterna får ta ansvar för för hela affären och kan då förstå alla delar av den, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Digital Strateg och Digital Kreatör.

Smycken, reflexspray och japanska rakknivar

Bland företagen syntes allt från fotokonst och armband till säkerhetsprodukter och japanska rakknivar. Michelle Landén är en av studenterna som för första gången startat eget. På Coverframe.se säljer hon konstverk skapade av tidningsomslag från 40-talet.

- Det har minst sagt varit intensivt. Att på tre veckor gå från idé till lansering, med allt från varumärkesarbete till kodning. Men det är otroligt inspirerande att se alla delar av processen.

Företagen en stor del av utbildningen

Under det kommande året ligger företagen som grund för studenternas utbildning. Parallellt med ordinarie undervisning får studenterna också möjlighet att använda sina kunskaper i sitt eget företagande. Förhoppningen är enligt Tobias Lundqvist att studenterna ska få en större helhetsbild.

- Det finns alltid en risk att vi kommunikatörer skapar powerpoint-lösningar som inte har någon verklig effekt när de väl möter konsumenterna. Det här är ett sätt att pressa studenterna att skapa verkligt värde. Samtidigt ger företagande ett jävlar anamma som de kommer ha nytta av i branschen, säger Tobias Lundqvist.

Stor variation av affärsidéer

Studenterna har själva ansvar för hela kedjan, från inköp av produkter till avtal med distributörer. För Pontus Eklund har det inneburit många långa dagar med hans företag Happystrings, som säljer färgglada gitarrsträngar.

- Musiker är en målgrupp som vill uttrycka sin identitet i allt de gör och här tyckte jag mig se en lucka på marknaden. Detta är en produkt som inte tidigare sålts i Sverige, så bara arbetet med att förhandla internationella distributionsavtal har tagit mycket tid. Men det har varit fantastiskt roligt att börja utbildningen med att göra något så konkret. Sedan får vi se om det faktiskt funkar – kanske hoppar jag av utbildningen redan efter jul och blir gitarrsträngsentreprenör, säger Pontus Eklund och skrattar.

Tobias Lundqvist, ämnesansvarig Interactive Communication
tobias.lundqvist@berghs.se
Tel 0739922510