Berghs utnämns till “School of the Year” i Cannes - för makalösa fjärde året i rad
För fjärde året i rad utnämndes svenska Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes. Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens 100 finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland de över 400 skolor som deltog. Totalt tävlar drygt 2100 studenter från 64 länder.
Cannes 170621
För fjärde gången i rad utnämndes svenska Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes. Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland skolorna som deltog. Totalt tävlar drygt 2100 studenter från över 400 skolor i 64 länder. Det är nu sjätte vinsten för Berghs sedan tävlingen arrangerades första gången 2005.
Prisceremonin hölls idag den 21 juni kl 16.00 i Debussy Theatre, Cannes.
“The students from Berghs show a great understanding of the future of communication. This is the fourth consecutive year the school wins this award, which proves that their approach towards building young talent is a successful one.”
- Richard Waterworth, Head of marketing EMEA, Youtube at Google
Varje år möts och tävlar kommunikationsvärldens toppskikt i världens största reklamfestival, Cannes Lions. I AKQA:s Future Lions tävlar studenter från världens ledande kommunikationsskolor. Tävlingsmoment går ut på att skapa en innovativ kommunikationslösning genom ny teknik och nya idéer: “Lös ett problem på ett sätt som inte var möjligt för tre år sedan”.
Varje bidrag bedöms i ett anonymt förfarande där juryn, som består av branschexperter från bland annat Google, inte känner till vilka studenter eller skolor som ligger bakom. Till finalplats utses de 100 bidrag med mest innovativ höjd. Den skola med flest studentgrupper på finalplatserna anses hålla högst stabil kvalitet och utnämns till årets skola, “School of the Year". I år tävlade drygt 2100 studenter från 400 skolor världen över. Berghs har vunnit titeln de senaste fyra åren i rad och är med sina totalt 6 utmärkelser den skola i världen som tagit emot priset flest gånger totalt sett sedan tävlingen hölls för första gången 2005.
“For one institution to win School of the Year four times back-to-back is a remarkable achievement. Berghs is an outstanding school which produces diverse and captivating creativity, year on year. To win Future Lions School of the Year six times is an exceptional achievement. One that may not be equaled."
-Ian Wharton, Creative Director på AKQA Group
Under det gångna året har Berghs ytterligare lagt fokus på att utveckla studenternas förmåga att arbeta över disciplingränser, vilket troligen bidrar till lösningarnas höga nivå och innovativa idéer. Dessutom har Berghs utvecklat flera nya delar av skolans koncept:
- Berghs Studio: kreativ studio där vi kopplar samman byråsidan, kundsidan och unga kommunikatörer skapar nya förutsättningar för alla tre att utvecklas.
- Berghs Upgrade: intensivutbildning som på 12 veckor möjliggör att byta titel på CV:t och göra ett karriärsskifte - mitt i karriären.
- Internationellt samarbete med The Future Laboratory: Tillsammans med Londonbaserade konsultbyrån har ett nytt utbildningsprogram skapats.
- En dag som denna påminns jag om effekten av det ständiga utvecklingsarbetet som Berghs gör, men framförallt blir vi oerhört stolta över våra studenter, som levererar idéer och innovationer i världsklass år efter år, säger Camilla Wallander, Berghs VD.
De tio studentgrupper som 2017 hamnade i shortlist och därmed säkrade skolans utmärkelse till School of The Year är:
Google Aware
Teodor Hässler, Nicklas Silfverhjelm
Case: https://vimeo.com/213751979
UPS By The Way
Teodor Hässler, Peder Renvall, Charlotte Illemann, Simon Mikkelsson Nolin
Case: https://vimeo.com/200547843
Google Fellow
Ida Carstens, Mårten Huzell, Marcus Lundwall
Case: https://www.youtube.com/watch?v=T3XN4mtMsvk
No Change
Anna Salonen, Edvin Thorbjörnsson, David Lindh, Hanna Lundberg, Alice Kruger
Case: https://vimeo.com/212815855
Page Found
Petter Swanberg, Simon Lublin, Amanda Rönn
Case: https://vimeo.com/208829406
Deal With Discounts
Petter Swanberg, Simon Lublin, Martin Noreby
case: https://vimeo.com/207449329
The Button
Gustaf Haffling, Kevin Krooks
case: https://vimeo.com/212887612
Check for Values
Jessica Stensell, Sofia Wennström
case: https://vimeo.com/213694725
Geosigning
Eveliina Koskela, Filippa Keerberg, Gaby Backman, Emelie Svensson
case: http://geosigning.com/
Ai Do
Marcus Lundwall, Oscar Tiberg, Daniel Berg, Jonathan Elmblad
Case: https://vimeo.com/213881204
KONTAKTUPPGIFTER:
Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication, tel: 073-747 00 21
Christopher Waldekrantz, Creative Director på Berghs School of Communication, tel: 070-962 91 80