Press

Berghs bäst i Cannes igen - för femte året i rad och sjunde totalt

Teodor Hässler, Digital Designer på Berghs & Camilla Wallander, VD på Berghs.

För otroliga femte året i rad utnämns svenska Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes. Det är nu sjunde vinsten för Berghs sedan tävlingen arrangerades första gången 2005. Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens 100 finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland de närmare 400 skolor som deltog.

mån, 18 jun, 2018, 17:36

För otroliga femte gången i rad utnämndes svenska Berghs School of Communication till “School of the Year” i tävlingen AKQA Future Lions i Cannes. Skolan hade flest studentgrupper bland tävlingens finalplatser och bedöms därför hålla högst jämn kvalitet och innovationshöjd bland skolorna som deltog. Totalt tävlar över 2200 studenter från närmare 400 skolor i 55 länder. Det är nu sjunde vinsten för Berghs sedan tävlingen arrangerades första gången 2005.

Prisceremonin hölls idag den 18 juni kl 16.45 i Cannes.

– Det känns nästan ogreppbart att få utmärkelsen för femte året i rad! Men det är inte överraskande utifrån det vi kan se i studenternas kreativa problemlösning. Det kombinerat med att dagligen omge sig med ett starkt community för innovation och närheten till den entreprenöriella hubben som Stockholm faktiskt är, säger Camilla Wallander VD Berghs School of Communication.

“Congratulations to Berghs on winning Future Lions School of the Year 2018 for the 5th year in a row. This is a huge achievement; the quality of their submissions are always of this highest level and we look forward to judging them each year.”

– Jo Hickson, Head of Technology, AKQA

Varje år möts och tävlar kommunikationsvärldens toppskikt i världens största reklamfestival, Cannes Lions. I AKQA:s Future Lions tävlar studenter från världens ledande kommunikationsskolor. Tävlingsmoment går ut på att skapa en innovativ kommunikationslösning genom ny teknik och nya idéer: “Lös ett problem på ett sätt som inte var möjligt för tre år sedan”.

Varje bidrag bedöms i ett anonymt förfarande där juryn, som består av branschexperter från bland annat Snapchat, inte känner till vilka studenter eller skolor som ligger bakom. Till finalplats utses de 100 bidrag med mest innovativ höjd. Den skola med flest studentgrupper på finalplatserna anses hålla högst stabil kvalitet och utnämns till årets skola, “School of the Year". Berghs har vunnit titeln de senaste fem åren i rad och är med sina totalt 7 utmärkelser den skola i världen som tagit emot priset flest gånger totalt sett sedan tävlingen hölls för första gången 2005.

Under det gångna året har Berghs lagt fokus på sitt internationella erbjudande. Detta genom att jobba med fler partnerskolor som nu finns i Sydney, Perth, San Francisco, Paris och London, där ibland Ravensbourne University London. Berghs har också utökat kursutbudet som ges på engelska.

– Ett av Berghs viktigaste uppdrag nu är att inkludera fler perspektiv från såväl lärare som studenter. Vi bygger internationella partnerskap med skolor, och vi verkar aktivt för att få unga att upptäcka de olika kommunikationsyrken som finns, säger Camilla Wallander.

Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communications.

De studentgrupper som 2018 hamnade i shortlist och därmed säkrade skolans utmärkelse till School of The Year är:

Google Adjust

Johanna Andersson

Daniel Bokström

Stream for Life

Sofia Gustafsson

Noah Bramme

Andreas Karlsson

The Advice Device

John Lundquist Coey

Lina Bergman

Josefin Fridlund

Deaf Never Deafeated

John Lundquist Coey

Lina Bergman

Josefin Fridlund

Adidas Coach

Gustaf Haffling

Martina Ståhl Rohdin

Emelie Svensson

How are you? by Google Home

Felix Sarwe Grankvist

Felix Jängnemyr

KONTAKTUPPGIFTER:

Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication, tel: 073-747 00 21

Christopher Waldekrantz, Creative Director på Berghs School of Communication, tel: 070-962 91 80