Press

Berghs tänker nytt - slopar Grad Show

Berghs studentbyrå. Från vänster: Angelica Öberg, Isabelle Kvist,  Klara Jonsson, Maja Nylund, Naomi Hoffmann, Sofie Faxling, Annie Lidén, Emma Carlsson, Dorothea Barre.

Berghs lanserar i år Berghs Festival, ett koncept som deras studentbyrå, beståendes av studenter från de olika heltidsprogrammen, tagit fram. Detta för att öppna upp skolan och låta alla avgångsstudenter visa upp vad de kan, gör och har gjort. Festivalen kommer vara en mötesplats där reklamvärlden och de som är intresserade av kommunikation möts och inspireras under tre dagar den 22-24 maj.

ons, 10 apr, 2019, 10:18

Festivalbesökarna kommer att få möjlighet att ta del av en uppsjö av aktiviteter och upplevelser. Berghs Festival är ett event som är nytt, lekfullt och dessutom startskottet för hur Berghsstudenternas slututställning, tidigare Berghs Grad Show, kommer att se ut framöver.

– Med Berghs Festival och hela festivalformatet är vår ambition att tydliggöra branschens yrkesroller som ibland kan uppfattas som komplicerade och därigenom även locka nya målgrupper. Vi vill göra kommunikationsvärlden mer tillgänglig och inbjudande – eventet ska spegla nyfikenhet och positivitet. En wow-upplevelse på många plan, säger Isabelle Kvist, student på heltidsprogrammet Public Relations.

Syftet med Berghs Festival är också att påvisa branschens bredd och att kommunikation är mer än bara reklam – det handlar också om gemensamma upplevelser. Festivalen ska hylla studenternas kunskap och föra den vidare.

– Det intressanta med årets upplägg är att vi kommer att gå från utställning, som varit kutym bland kommunikationsskolor, till en mer inbjudande och gemensam upplevelse. Det ligger i tiden att aktivera besökaren istället för att bara passivt titta på, säger Christopher Waldekrantz, Marknadschef på Berghs.

För att göra festivalen tillgänglig för alla kommer inträdet att vara gratis. Berghs Festival kommer att spegla kommunikation ur olika perspektiv genom att studenterna kreerar ett brett innehåll med allt ifrån föreläsningar, workshops, utställningar och paneldebatter till musik, underhållning och fest.

– Det ska finnas något för alla och det kommer vara tre innehållsrika dagar med spännande och underhållande innehåll och samarbeten. Programmet kommer att släppas löpande i Berghs digitala kanaler, säger Annie Lidén, student på heltidsprogrammet Public Relations.

Studentbyrån 2019 består av:

Angelica Öberg

Annie Lidén

Dorothea Barre

Emma Carlsson

Isabelle Kvist

Klara Jonsson

Maja Nylund

Naomi Hoffmann

Sofie Faxling

Kontaktperson: Isabelle Kvist

isabelle.kvist@student.berghs.se