Berghs festival blir helt digital
Berghs årliga festival har flyttat online. Temat ‘’Yes! And..’’ utmanar alla besökare att hoppa in diskussioner om kommunikation, utbyta idéer, ta del av underhållning och inspireras av fantastiska studentarbeten.
Covid-19 kastades in i vår vardag och rörde till det. Nu är det inte bara frågan om att hålla kontakten via digitala plattformar, utan att skapa nya kontakter. I år tar vi på Berghs tillfället i akt och testar nya kanaler.
Förra året lanserades Berghs Festival som begrepp, vilket är Berghs största event under året, där flera tusen personer kommer på besök under några dagar. Under åren har festivalen gjort en identitetsresa och började med att kallas slututställning som man fick komma och titta på. Senare blev det Grad Show med fokus på en mer interaktiv upplevelse. Slutligen blev det festival som fokuserar på både interaktion, underhållning och studenternas arbeten.
– Att göra en slututställning med festivaltema online är så spännande! Det kommer vara dagar fyllda med samtal, visningar, diskussioner och underhållning som vi hoppas ska kunna sätta en ny standard för hur vi kan använda det virtuella rummet. Vi kommer att kunna bjuda in fler, öppna upp mer och tillgängliggöra våra studenters fantastiska arbeten på ett sätt som aldrig förr. - Christopher Waldekrantz, Marknadschef.
Yes! And... är festivalens ledord och är skapat för att studenter och en professionell publik ska mötas på ett intressant sätt. Konceptet är hämtat från improvisationsteaterns värld och är inbjudande. Det går ut på att man bygger vidare på idéer och berättelser för att skapa ett momentum. Presentatörer gör det på scen, eller i organisationer för att hjälpa teambuilding, och många kreatörer använder det som en metod för att generera idéer. Konceptet ‘’Yes and..’’ är den perfekta metaforen för att starta en konversation.
– Vi befinner oss tyvärr i en tid där det är mycket nej. Nej till att gå ut, nej till att resa och nej till nya kontakter och möjligheter. Det är ansträngt för många på flera olika sätt och därför ville vi att konceptet skulle bära med sig en framåtanda och positivitet. Vår festival kommer kunna erbjuda en paus från det allvaret och samtidigt visa den kreativa potential våra studenter och vår bransch besitter. - Teodor Hässler, Kreatör på Berghs marknadsavdelning.
Det är den perfekta tiden för en digital festival som prövar hur kommunikation skapas, tar plats och får uppmärksamhet. Allt med hjälp av tekniska möjligheter, som under 2020 stöttar oss i en tid av social distansering.
Årets festival kommer att möjliggöra filtrering bland studenternas arbeten och discipliner. Men det kommer också vara diskussioner, debatter, och bjudas på underhållning.
Festivalen kommer pågå mellan den 26-27 maj. Den är gratis och du kan anmäla dig på eventbrite för att löpande få mer info om hur festivalen kommer gå till och vad som kommer ske. Vill du komma i kontakt med arrangörerna av festivalen, eller har du andra frågor? Hör av dig här: festival@berghs.se.