Content Engineering
Som Content Engineer kommer du att kunna bidra med nya och efterfrågade kunskaper om hur man kan använda AI inom kommunikation och marknadsföring. Utbildningen är perfekt för dig som är fascinerad av möjligheterna med AI och vill vara med och forma framtidens kommunikation. Du kommer att få utveckla färdigheter i att integrera AI och andra tekniska lösningar i alla aspekter av företagens kommunikationsstrategier och arbetsflöden.
- Ansök senast
- 15 april 2025
- Start
- 11 augusti 2025
- Slut
- 29 maj 2026
- Pris
- 169 000 kronor Finansiera med CSN
- Tillkommande kostnader
Study material of SEK 5,000 may be added.
Just nu kan du inte ansöka
Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?
Om utbildningen
Programmet Content Engineer bygger på en mix av kreativitet, strategi, kommunikationskunskap och förmåga att hitta, skapa och använda AI-verktyg. Du lär dig att navigera i en värld där tekniken blir allt mer självlärande och automatiserad. Utbildningen ger dig förmågan att inte bara förstå, utan också att kreativt använda AI-verktyg för att skapa och optimera innehåll över olika medier - från text och bild till film och musik. Genom Berghs modell med samlästa kurser för olika yrkesroller, kommer du att arbeta med riktiga projekt för verkliga kunder, samtidigt som du får en djupare förståelse för olika yrkesroller inom branschen.
Vem ska söka?
Du är analytisk och strategisk, gärna tekniskt lagd och gillar att lära dig nya digitala tjänster och applikationer. Du har ett starkt intresse för hur vi människor fungerar, agerar och kommunicerar och vill omsätta det till ett yrke inom kommunikation.
Är du kanske den som laddad ner nya appar och tjänster när de kommer? Har du fascinerats av AI verktygen? Har du kanske programmerat, skapat websidor, spelat in poddar eller gjort film? Inom Content Engineering kan du få användning för många av dina förmågor - förstärkta av AI. Slutligen tror vi att du är en lagspelare som dras till nya spännande utmaningar och kreativa processer.
Programmet innehåller
- Förstå den kreativa kommunikationsprocessen
- Introduktion till generativ AI och dess olika tjänster
- Analys av kommunikationsuppdraget
- Programmering, AI tjänster och metoder (1 och 2)
- Etik, lag och ansvar
- Interface design
- Kommunikations och affärsstrategi
- Praktik (Lärande i arbete)
- Examensprojekt
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner
Tillkommande kostnader
Study material of SEK 5,000 may be added.
Varför Content Engineering?
I en värld där kommunikation ständigt utvecklas, är förmågan att förstå och tillämpa AI-teknik avgörande. Framtiden kräver kunskap om hur man integrerar AI för att rikta innehåll effektivt och skapa förutsättningar för effektiv kommunikation på mottagarens villkor. Som Content Engineer har du verktygen för att se helheten och flödet mellan alla system och hitta de optimala alternativen. Genom att förstå och använda AI-tjänster kommer du att kunna effektivisera kommunikationsprocesser och skapa mer engagerande och målgruppsanpassat innehåll.
Vad kan du jobba med efter utbildningen?
Som Content Engineer öppnas dörrarna till en rad spännande yrkesroller, där du kan använda din unika kombination av AI-kunskap och kommunikationsfärdigheter. Möjliga karriärvägar inkluderar:
- Content manager
- AI prompter
- Prompt engineer
- Marketing systems manager
- CMS (Content Management System) task manager
- CRM information coordinator/manager
- AI systems coordinator
Så ansöker du till Berghs heltidsprogram
Läs mer- 1.Ladda ner ditt arbetsprov
- 2.Paketera din ansökan
- 3.Skicka in
- 4.Din ansökan behandlas
- 5.Antagningsbesked
Relaterade artiklar
3 tips hur du når igenom bruset med hjälp av AI
Att nå sin målgrupp i dagens mediebrus är inte alltid enkelt.
Vad gör en Content Engineer?
Hur kan vi på ett mer effektivt sätt nå vår tilltänkta målgrupp?
Så ser framtidens kommunikationsteam ut
AI-teknologins frammarsch i samhället kommer att föra med sig både begrepp och yrken i andra riktningar än vad vi tidigare kunnat förutse.