Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Berghs spanar på SXSW
Årets upplaga av SXSW Interactive visade på ett lika imponerande och inspirerande utbud av föreläsningar, workshops, mingel och after parties som vanligt. Att stora delar av världens kreativa industri samlas under tio dagar, i USA:s snabbast växande stad i hjärtat av Texas, är en fantastisk utgångspunkt för detta megaevent. "Allting kommunicerar" brukar vi ofta och gärna säga på Berghs, och på SXSW blir det verkligen tydligt att så är fallet. Vår representant på plats, Pålle Pettersson, sammanfattar sina intryck från en intensiv och kaotisk vecka i Austin.
Ett urval av eventnamnen i sig: Show Your Work!, The Future of Making, Super Fandom in the Digital Age, Conversations with Julian Assange, The Future of Genetics in our everyday lives, Code & Creativity och Wearables with Shaquille O'Neal, ger en hint om spännvidden på SXSW Interactive 2014. Ett såpass brett och spretigt utbud gör det till en utmaning att uttyda några tydliga trender, men "Privacy and Democracy" får nog ändå sägas vara det ämne som framför allt satte sin prägel på conventet, där både Edward Snowden och Julian Assange medverkade via videolänk från Moskva och London.
Förra året såg vi en tydlig trend på SXSW att blicka ut i rymden och universum, men i år hittar vi i stället många sessions om vårt eget inre universum och den data som finns i våra gener, Biometrics, och vad vi kan göra med den informationen. Från ett utbud på över 1000 sessions kan vi rapportera om följande tendenser:
Privacy, Security and Democracy
"Privacy and Democracy", som nämndes ovan, var även temat i Googles styrelseordförande Eric Scmidts samtal kring vår digitala framtid. Att internet kommer att växa med inte mindre än 2 miljarder användare inom en 10 års period ger ett hisnande perspektiv på den digitala organism som internet är. Det gör också debatten och frågorna kring vårt digitala privatliv, säkerhet och demokratin ännu viktigare. Något som både Edward Snowden och Julian Assange, oavsett vad en kan tycka och tänka om dem som personer, på något vis blivit frontfigurer för.
Sharing is Caring 2.0
Författaren, illustratören och bejublade föreläsaren Austin Kleon lanserar med sin nya bok Show your work! vikten av att vi är generösa och delar och visar upp vår kreativitet, och slår samtidigt hål på myten om det ensamma kreativa geniet på sin kammare till förmån för ett kollaborativt och transparent förhållningssätt till kreativitet. "It's time to stop worrying and start sharing!"
User Experience
I ett sammanhang som SXSW är det kanske ganska självklart att användarupplevelsen får stort utrymmel. Föreläsningar, seminarier och workshops kring UX har en framträdande roll i det stora utbudet, men sammanfattas kanske bäst av internetpionjären Jeffrey Dachis, grundare av Razorfish och numera CEO i "Big Data"-företaget Dachis Group: "UX is the Key value to the digital experience". Som grafisk designer inser jag både vidden och vikten av UX, det är "det nya svarta" och håller på att bli minst lika viktigt som typografi och grafisk form.
Content Marketing
Som ett exempel på innehållets betydelse pratade Dana Brunetti, producent för House of Cards & medieentreprenören Randi Zuckerberg (Mark Zuckerbergs syster) om. Att en streamad filmtjänst som Netflix originalproducerar eget innehåll är minst sagt omvälvande. Det visar ytterligare hur Hollywood & Silicon Valley fortsätter att närma sig varandra. Lanseringen av House of Cards på Netflix förändrade tv-världen för all framtid.
Add Value
Anne Wojcicki, entreprenörguru och tidigare gift med Googles Sergej Brin, har skapat den inte helt okontroversiella tjänsten 23 and Me, där du för 99 dollar får din genupsättning och kan utläsa allt från potentiella sjukdomsdiagnoser, personaliserad medecin, släktband mm. Några citat från hennes session:
"The future of genetics in our everyday lives - is DNA the programming language of the future?"
"Big data will improve your health"
"The consumerization of healthcare"
Svenska satsningar märktes på många olika sätt under veckan. Fler byråer var på plats och våra framgångsrika och världsledande produktionsbyråer (B-Reel, North Kingdom, Stop bl.a) markerade med självklarhet sin närvaro. Den lyckade satsningen The Swedish Bootcamp hade flera aktiviteter som avslutades med ett stort event och showcase där flera nya svenska band spelade live inför en hängiven Austinpublik.
Avslutningsvis kan vi bara konstatera att SXSW, med sin historia och sin unika mix av det bästa inom den kreativa industrin, kanske är det mest spännande forumet i världen för att blicka in i framtiden inom både underhållning och kommunikation.