Att skriva för att övertyga
- —Argumenterande text
- —Kommunikationsmål
- —Att välja rätt budskap
I en värld där man fullkomligt drunknar i budskap gäller det att veta hur man ska kommunicera för att nå fram. Här får du konkreta tips och råd på hur dina ord blir de som verkligen påverkar mottagaren.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 20 januari 2025
- Start
- Onsdag 7 maj 2025
- Slut
- Fredag 9 maj 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Antalet människor som skriver i sina yrken ökar stadigt. Varor och tjänster blir alltmer sammansatta och kräver bättre beskrivningar. De flesta kunder letar själva upp den information de vill ha på nätet om varor och tjänster, företag och organisationer och jämför som aldrig tidigare. Företag och organisationer blir valda – eller bortvalda – utan att ens veta om det.
Det ställer helt nya krav på att medarbetarna inom en organisation måste kunna skriva på ett intressant och övertygande sätt. Och de måste ha samma synsätt på vad som är en bra text och vad som inte är det. Det är det du lär dig på denna utbildning.
Under kursen lär du dig budskapsval, argumentation och målgruppsanpassning. Vidare dispositionsmodeller, stilistik, läsbarhet och vanliga fel. Du kommer få veta hur skrivprocessen fungerar och hur du skriver effektivt. Och även hur du hanterar invändningar och ändringar från dina beställare och uppdragsgivare. Under kursen får du flera praktiska skrivuppgifter; både metodövningar och verkliga fall. Du kommer också att få möjlighet att förbättra ditt eget företags informationsmaterial.
Det här får du
- Att välja rätt budskap
- Argumenterande text - att hitta rätt argument
- Målgruppsanpassning
- Disposition – vanliga fel
- Stilistik – att skriva en text som låter bra
- Att skriva för webben och sociala medier
- Skriv effektivt – lär dig att hantera skrivprocessen
- Kommunikationsmål – att beräkna effekt av texter
- Att hantera invändningar och ändringar
- Individuella textgenomgångar
- Textanalys – webbtexter, reklam, information
- Ditt eget företags information och hur den kan förbättras
- Introduktion LIX (Läsbarhetsindex) och AI som stöd i skrivprocessen
Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.
Kursen riktar sig till dig som arbetar på en marknads- eller informationsavdelning, på en PR-, kommunikations- eller webbyrå. Men även till säljare och produktspecialister som vill utveckla sin skrivförmåga.
- Ämne
- Skrivande
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 27 000 SEK (exkl. moms)33 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 20 januari 2025
- Start
- Onsdag 7 maj 2025
- Slut
- Fredag 9 maj 2025
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 3-5 timmar
- Kursdatum
Onsdag 7/5, torsdag 8/5 och fredag 9/5 kl 9:00-16:00
Behöver jag några förkunskaper?
Nej, du behöver inga egentliga förkunskaper men du har störst nytta av kursen om du arbetar med skriftlig kommunikation eller tänker göra det i framtiden. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Intensivkursen stärkte Katarina i sin yrkesroll
Katarina Stattin är vd-assistent på Hässelby Blommor och skriver mycket i jobbet. Här berättar hon om kursen Att skriva för att övertyga.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
Kursen som snabbt förbättrar ditt skrivande
Att skriva för att övertyga har funnits i Berghs kursutbud sedan 1996.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!